Hvad er laktoseintolerance?

Laktoseintolerance, også kendt som laktose intolerans/intolerant, er en fysisk lidelse som opstår når man ikke er i stand til at nedbryde mælkesukkeret i tarmen. Hvis du indtager mere laktose end hvad din krop kan klare, vil kroppen ikke være er i stand til at bearbejde mælkesukkeret, og dermed vil det danne gasser og ubehag i kroppen. Dette skyldes mangel på enzymet Laktase. Laktase findes typisk i tyndtarmen og er aktivt i forbindelse med fordøjelse af mælkeprodukter.

Symptomer på laktoseintolerance

Laktoseintolerance kan starte ude af det blå, selv hvis du aldrig har haft problemer med mejeriprodukter før. Symptomerne forekommer typisk en halv til to timer efter indtagelse af mælkeprodukter.

Symptomerne kan eks være:

  • Mavekramper
  • Oppustelighed
  • Gas i maven
  • Diarre
  • Kvalme

Livet med laktose intolerance

Det kan godt være en udfordring at man i dagligdagen skal undgå mælkeprodukter fordi man føler ubehag. Især hvis man er vant til at indtage mælkeprodukter i det daglige.

Men heldigvis findes der alternativer. ”Mælk” kan udredes fra forskellige typer resourcer, såsom fra mandler, havre, soya og ris. Nedenunder kan du læse mere om hvilket alternativer du kan få for mælk.

En af de største udfordringer ved at være laktose intolerant er mangel på kalcium. Da man ikke kan indtage mælkeprodukter dagligt, vil man have mangel på dette. Heldigvis findes der mange andre fødevarer som ikke er mælkeprodukter, der indeholder kalcium:

Grøntsager Kalciumindhold Laktoseindhold
Broccoli (kogt),175 gram 94 – 177 mg 0
Kål (kogt),175gram 158 mg 0
Bladkål (kogt), 175 gram 148 – 357 mg 0
Grønkål (kogt), 175gram 94 – 179 mg 0
Majroe (kogt), 175 gram 194 – 249 mg 0
Fisk Kalciumindhold Laktoseindhold
Østers (rå), 225 gram 226 mg 0
Laks 90 gram 167 mg 0
Sardiner, 90 gram 371 mg 0
Rejer, 90 gram 98 mg 0

Behandling af laktoseintolerance

Der findes ingen kur for lactose intolerance. Men du kan behandle symptomerne ved at minimere, eller fuldstændig undvære forbruget af mælkeprodukter. Man kan desuden anvende mælk med reduceret laktose, også kendt som laktosefri mælk.. derudover kan du anvende sojamælk/soyamælk. Hvis du savner at spise ost, kan du bruge soyaost.

Pas på de skjulte laktose produkter!

Der er rigtig mange produkter som indeholder laktose, uden vi ved det. Det medfører at du pludselig føler ubehag, uden du ved hvorfor. Sørg for at læse indholdsfortegnelsen.

Har dit barn laktoseintolerance?

Det kan være en udfordring hvis dit barn er laktose intolerant. Især hvis der er tale om spædbørn, da de skal bruge enzymet Laktase til at nedbryde brystmælken. Ligesom voksne, er det forskelligt hvor meget barnet kan tåle. Nogle kan tåle at indtage flere mælkeprodukter på én dag end andre. Det handler om at finde en balance.